Vilnius, dar prieš dešimtmetį tarptautiniuose verslo žemėlapiuose buvęs labiau periferijoje, dabar dažnai minimas ne istorijos pabaigoje, o pirmuose globalių sėkmės istorijų sakiniuose. Tuo metu pasaulyje žinomų bei savo šaknų neslepiančių verslų sėkmė gali tapti ir globalaus žinomumo bei pasisekimo tramplinu kitiems startuoliams ir verslams.
Kilmės autentiškumas tampa prekės ženklo pagrindu
Šiandienos vartotojai ir investuotojai kur kas mažiau pasitiki bevardėmis, nuo geografinio ir kultūrinio konteksto atitrūkusiomis korporacijomis. Todėl vis labiau vertinama tai, kas turi istoriją, – o ypač tai, kas turi šaknis. Lietuviškos technologijų įmonės vis dažniau supranta, kad jų kilmė nėra silpnumas, o tvirtas pasakojimo pagrindas ir net konkurencinis pranašumas.
Vieno garsiausių Lietuvos vienaragių „Nord Security“ pavyzdys tai puikiai iliustruoja. Pasak įmonės tarptautinių viešųjų ryšių departamento vadovės Lauros Tyrylytės, įmonės komunikacijoje lūžis įvyko tuomet, kai organizacija tapo globaliai matoma: „Kai supratome, kad tampame antruoju Lietuvos vienaragiu, iš karto persiorientavome – norėjome garsiai pasakoti, iš kur atėjome ir kaip didžiuojamės tuo, kad esame iš Vilniaus.“
Vilniaus miesto verslo ir turizmo plėtros agentūros „Go Vilnius“ organizuotoje konferencijoje „Going Global 5: Owning the Origins and the Future“ kalbėjusi L. Tyrylytė pabrėžė, kad svarbiausia, jog autentiškumas nebuvo dirbtinai sukonstruotas. Lietuva tarptautiniu mastu jau suvokiama kaip kibernetinio saugumo ir atsparumo šalis – savybės, organiškai susijusios su „Nord Security“ veiklos esme. Tokiu atveju kilmės istorija tampa ne pridėtine detalė, o natūralia prekės ženklo dalimi.
Gyvybės mokslų sektorius Vilnių iškėlė į pasaulinį žemėlapį
Kol technologijų sektorius formavo Vilniaus skaitmeninę reputaciją, gyvybės mokslų industrija sukūrė aukščiausio patikimumo reputaciją biotechnologijų segmente. Per dvidešimt metų išaugusi ekosistema šiandien jau vertinama kaip viena stipriausių regione, o jos reputacinis kapitalas yra realus šansas naujiems žaidėjams.
„Atrandi Biosciences“ istorija tai patvirtina. Pritraukusi 25 mln. JAV dolerių investiciją, įmonė įrodė, kad Lietuvoje kuriamos aukščiausio lygio biotechnologijos yra vertinamos pasauliniu mastu. Kaip sako įmonės vadovas Juozas Nainys: „Gera kilmės istorija yra autentiškumo dalis. Tai slapta prekės ženklo stiprybė, kuria verslui verta pasinaudoti.“
Įdomu tai, kad būtent rinkodaros ekspertai iš JAV paskatino neslėpti lietuviškos kilmės ir net pavadinime išryškinti žodį „atrandi“. Taip įmonės kilmės istorija tapo ne geografinės ribos ženklu, o tapatybės simboliu.
J. Nainio teigimu, šiame sektoriuje Vilnius jau laikomas ne periferija, o patikimu inovacijų branduoliu. Tokios įmonės kaip „Thermo Fisher Scientific“ ar „Biocity“ sukūrė reputacinį stuburą, suteikiantį naujiems verslams iš šio miesto išskirtinę starto poziciją.
Investuotojams svarbiausia – įrodymai, tačiau kilmė stiprina pasitikėjimą
Šiuolaikiniai investuotojai geografiją vertina kitaip nei anksčiau. Jiems svarbiausia – įmonės gebėjimas įrodyti, kad ji geba veikti pasauliniu lygiu. Tačiau kai tai įrodyta, kilmė tampa stiprinančiu argumentu.
„Biocity“ vadovo Virgilijaus Kupino teigimu, kilmė tampa svarbi tada, kai egzistuoja realūs rezultatai: „Savo biotechnologijų miesto statyboms galėjome rinktis bet kurią lokaciją Europoje. Ir pasirinkome Vilnių – ne veltui, o dėl reputacijos ir visų privalumų, kuriuos čia įžvelgiame.“
Pasak jo, neretai potencialių investuotojų nuomonę pakeičia ir vizitas Vilniuje: pamatę mokslinę infrastruktūrą, talentų koncentraciją ir augančią pramonę, jie ima žiūrėti į Vilnių kaip į Šiaurės Europos inovacijų rinkos lyderę. Tai įrodymas, kad kilmės istorija nėra savitikslė – ji veikia tada, kai miestas tampa realios vertės platforma.
Vilniaus reputacinis kapitalas auga
Nors kilmės istorija niekada nepakeis produkto kokybės ar technologinio pranašumo, jos vaidmuo globaliose rinkose akivaizdžiai keičiasi. Šiandien kilmė tampa ne priedu, o pasakojimo dalimi, kuri padeda išsiskirti, sukuria pasitikėjimą ir suteikia verslui veidą. Vilniaus atvejis rodo, kad miestas jau yra daugiau nei geografinė koordinatė – tai reputacijos platforma, kurioje susiformavo unikalus inovacijų, talentų ir tarptautinio matomumo derinys.
Būtent todėl vis daugiau globalių įmonių iš Lietuvos atsisako neutralumo ir renkasi kalbėti apie savo šaknis: ne dėl emocinio pasididžiavimo, o dėl to, kad ši istorija jau veikia. Ji padeda jiems būti atpažįstamiems, suprastiems ir priimtiems kaip ypač patikimi partneriai pasaulinėse rinkose.
Ir, svarbiausia, kad didžiausias pokytis įvyko ne rinkose, o mūsų pačių galvose: Lietuva ir Vilnius šiandien nebėra fonas ar detalė. Tai vieta, kurioje gimsta pasauliniai produktai, kur kuriamos aukščiausio lygio technologijos ir kur verslai vis dažniau randa argumentų ne slėpti, o pabrėžti savo kilmę. Tai nebėra ambicija – tai jau realybė, į kurią pasaulis pradėjo žiūrėti rimtai.